«Kjernen i vår merverdi er data»

I et ferskt intervju med Le Revenu deler Xavier Durand, administrerende direktør i Coface, sine tanker om risikohåndtering, økonomiske utfordringer og betydningen av data og innovasjon i risikoanalyse og -forebygging.

Du har opplevd finanskrisen i 2008, Fukushima-ulykken i Japan (2011), Covid-krisen, og skrevet boken «Våge å ta risiko»1 i etterkant. Hva har du lært av alt dette?

Xavier Durand: Vi har alle våre oppfatninger av risikoområder, men det er svært vanskelig å forutse kriser fordi de er påvirket av mange faktorer. Det er mindre viktig å se to eller tre år frem i tid enn å vite hvordan man skal håndtere hendelser i løpet av de neste tre til seks månedene.

I 2008, under den store finanskrisen, nølte myndighetene med å gripe inn for å redde en bank på grunn risiko for moralsk hasard. De lot Lehmann Brothers gå konkurs. Da Covid kom, gjorde de det som måtte til. Det hadde en bumerangeffekt, siden de penge- og finanspolitiske tiltakene gjorde det mulig for zombieselskaper å overleve. Nå krever naturen sin rett. I de fleste utviklede økonomier trekker myndighetene tilbake sine støttetiltak, og konkurser er igjen en del av normalen. Europeiske myndigheter har ikke lenger råd til å føre en ekspansiv finanspolitikk.

Den nåværende finanspolitiske ubalansen skaper gjeld og ustabilitet. Kundene våre er klar over dette, og vi ser også at stadig flere nye kunder ønsker å beskytte seg.

 

Det eneste kredittforsikringsselskapet som samler informasjon fra alle land i én enkelt database

 

Hvordan forsikrer dere bedrifter i en tid med økt risiko?

Xavier Durand: Forretningsmodellen vår er ikke så mye basert på vår evne til å forutse som på vår evne til å håndtere. Vi kan forutse at det kommer en pandemi, men det hjelper oss ikke når vi skal ta 13 000 kredittbeslutninger om dagen i 200 land med 5 millioner motparter. Hvert land og hver situasjon er unik. Vi publiserer et globalt kart over land- og sektorrisiko, men det sier ikke noe om hva som kommer til å skje i et bestemt selskap. Et makroøkonomisk fenomen vil påvirke forskjellige selskaper på helt ulike måter, avhengig av hvor de befinner seg i verdikjeden.

Vi har bygget en unik arkitektur som vi stadig forbedrer.

Vi er det eneste kredittforsikringsselskapet som samler informasjon fra alle land i én og samme database. Vi har kontakt med hver og en av våre 100 000 kunder. Tidligere tok det fem dager å fatte en kredittbeslutning. Nå har vi redusert denne tiden til en halv dag, med langt større presisjon og hurtighet. I dag fattes 60 prosent av beslutningene - de små og mest repetitive - automatisk. Vi analyserer stort sett alle kredittforsikringsdokumenter som sendes inn over hele verden, og kjernen i verdiskapningen vår er data. Vi investerer flere titalls millioner hvert i året i ny teknologi. I løpet av fire år har vi ansatt 500 spesialister innenfor informasjonsvirksomheten vår, noe som tilsvarer en tiendedel av arbeidsstyrken. Disse investeringene dekkes fullt ut av økningen i salget av disse tjenestene. Vi har allerede fått over 15 000 kunder som kommer til oss kun på grunn av dataene våre, og dette er et marked i sterk vekst.

Kredittforsikringsmarkedet er svært konkurranseutsatt. Vi fakturerer i tiendedels prosent av de forsikrede salgene, og prisene har vært fallende i snart ti år. Alle effektivitetsgevinster som er oppnådd gjennom teknologi, har faktisk blitt overført til kundene.

 

Hva er deres evne til å si nei?

Xavier Durand: Vår jobb er å hjelpe bedrifter med å ta de riktige kommersielle beslutningene og unngå manglende betaling, som er en av hovedårsakene til at bedrifter går konkurs. Samtidig må vi også si nei når vi mener risikoen er for stor.

Vi har en svært høy gjenkjøpsrate på rundt 93 %.

 

Ser du en risiko for lavkonjunktur, og bør vi forvente at veksten vil avta ytterligere, særlig med tanke på den fallende inflasjonen?

Xavier Durand: Vi forventer en nedgang snarere enn en resesjon. Vi fakturere en prosentandel av salget. Når inflasjonen tar seg opp, er det en innebygd vekst. Når den faller, er det en nedgang. Denne nedgangen har vært synlig siden slutten av fjoråret, men dette er en rent nominell effekt på regnskapet vårt.

Det som er viktig, er stabiliteten i kundebasen vår, og gjenkjøpsraten vår ligger fortsatt svært høyt på rundt 93 %. Veksten vår følger økonomien, med tillegg av nye kunder.

 

Er det bærekraftig å dele ut 80 % av overskuddet?

Xavier Durand: Vi har en av de høyeste avkastningene i SBF 120-indeksen. Hvis du legger sammen kursutviklingen vår, er den på hele 17 % i året siden jeg tok over for ni år siden.

Utbytteandelen vår har ikke hindret oss i å forbedre soliditeten, som i dag ligger over målområdet vårt.

Vi er også avhengige av reassuranse. Vår regel er at en større krav ikke kan koste mer enn 3 prosent av egenkapitalen vår. Vi overfører en fjerdedel av omsetningen vår til reassurandører og beholder tre fjerdedeler av risikoen selv.

 

Det eneste børsnoterte kredittforsikringsselskapet

 

Er det fornuftig å opprettholde ratingen? Kan Arch Capital ta kontroll?

Xavier Durand: Det er et spørsmål du bør stille Arch Capital. Arch Capitals inntreden (i 2020 med 29,9 % av kapitalen og fire plasser i styret) har ikke endret strategien vår. Arch Capital er et forsikrings-, gjenforsikrings- og boliglånskonsern, og de har oppført seg som en finansiell partner helt siden de gikk inn på eiersiden.

Vi er det eneste børsnoterte kredittforsikringsselskapet. Vår ekspertise er håndtering av kredittrisiko, og vi jobber for å styrke tjenestetilbudet ytterligere, fra informasjon til forsikring og inkasso. For å gjøre dette må vi fortsette å innovere. Dette er et viktig konkurransefortrinn og en av pilarene i vår nye strategiske plan Power the Core.

Da jeg begynte i Coface, hadde vi verdiinvestorer, deretter tiltrakk vi oss dem som var ute etter høye utbytter. Nå begynner vi også å appellere til dem som foretrekker vekstaksjer og er interessert i teknologi.

Intervju av Aline Fauvarque for Le Revenu - november 2024

1- Å våge å ta risiko: Ledelse i en usikker verden. 112p. Utgitt av Hermann. Januar 2021. 16 euro

Forfattere og eksperter

Se våre løsninger