Arkema og Coface: Et skreddersydd program og en partnerskapstankegang har vist seg å være en vellykket strategi

Global ekspertise innen risikostyring, god service og tett løpende dialog; alt dette er ingrediensene i suksessen og det langsiktige samarbeidet mellom Arkema og Coface. Arkema er et internasjonalt industrikonsern som har vært kunde hos Coface og benyttet kredittforsikringsprogrammet Coface Global Solutions i nesten 10 år.

Arkema, den tidligere kjemikaliedivisjonen (untatt olje) i Total-konsernet, ble grunnlagt i 2004 etter utskillelsen fra Total. Arkema er et børsnotert internasjonalt konsern som er verdensledende innen spesialmaterialer: lim, beleggløsninger og avanserte høyytelsesmaterialer (polymerer, tilsetningsstoffer).

Transport, energi, vann, helsevesen, forbruksvarer... Arkemas materialer er overalt i hverdagen vår. Vi kan blant annet takke Arkema for luktstoffene til gass, som gjør gassen tryggere å bruke. Mange franske toppidrettsutøvere og store merkevarer (Puma, The North Face, Mizuno) velger såler laget av Pebax®, den termoplastiske elastomeren som er utviklet av Arkema, og som er det materialet som gir best ytelse på markedet for sportssko.

Arkema-konsernet, med 21 100 ansatte i 55 land (inkludert USA, Kina, Frankrike, Tyskland og Japan), hadde en omsetning på 9,5 milliarder euro i 2023.

 

Sikrer Arkemas internasjonale utvikling

Arkema som har vært delvis kredittforsikret hos Coface under Total-konsernet siden 1976, måtte starte helt på nytt etter utskillelsen i 2004. I 2014, ti år etter etableringen, utlyste Arkema en anbudskonkurranse via sin meglerpartner AON.

Vår prioritet var å outsource risikostyringen for bedre å håndtere den desentraliserte strukturen i organisasjonen vår og administrasjonen av kundefordringer. Ved å overlate vår portefølje til Coface kunne vi optimalisere ressursene våre og sikre at alle våre enheter drar nytte av Cofaces løsninger. 

 - Nathalie Vinchent, kredittsjef i Arkema-konsernet.

Arkema-konsernet var på utkikk etter en partner med global ekspertise innen risikostyring, som evnet å håndtere risiko tett på lokale forhold for å sikre internasjonale utvikling. Da Arkema ble etablert, opererte selskapet hovedsakelig i Europa og USA. Gjennom innovasjon, målrettede oppkjøp og investeringer i fremvoksende land har gruppen strategisk omstrukturert sin virksomhet for å fokusere på vekstmarkeder, med en sterkere tilstedeværelse i Asia. Mellom 2005 og 2023 økte andelen av Arkemas salg i Asia og resten av verden fra 18 % til 29 %, i Nord-Amerika fra 25 % til 37 %, mens andelen i Europa sank fra 57 % til 34 %.

 

"Direkte dialog med risikoeksperter og skreddersydd risikovurdering er uvurderlig"

Arkema henvendte seg derfor til Coface; mer spesifikt til Cofaces Global Solutions (CGS)-tilbud, som er spesielt utviklet for multinasjonale selskaper. Cofaces eksperter på risikostyring utviklet i samarbeid med salgsteamet et robust og skreddersydd program.  Programmet skal optimalisere forvaltningen av den omfattende porteføljen som er spredt over hele verden. Resultatet er at Arkema nå har én enkel kontraktsmodell med identiske kontraktsvilkår for alle konsernets enheter. Dette forenkler og samordner forvaltningen av konsernets 120 forsikringsavtaler. Disse forsikringsavtalene omfatter konsernets 26 000 kundene, uavhengig av størrelse og lokalisering. Som kunde hos CGS drar Arkema nytte av en organisasjon og tjenester som er fullt ut dedikert til multinasjonale selskaper, med spesifikke sentrale og lokale kontakter i hver enhet som effektivt kan administrere det globale programmet tilpasset lokale behov.

"Vissheten om at forretningsutviklingen er sikret, gir oss større trygghet når vi skal ta beslutninger og utforme strategien vår. Cofaces løsninger gjør også arbeidet mitt som kredittsjef i konsernet enklere: I tillegg til lokal støtte for hvert av datterselskapene våre, drar jeg nytte av en sentralisert organisasjon, overvåket av et ledende program og en koordinator som jeg har direkte dialog med for å gjennomføre personlige risikovurderinger. Dette er uvurderlig!», analyserer Nathalie Vinchent.

 

"Jo mer vi samarbeider med Coface, jo mer forbedrer vi kvaliteten på porteføljen vår. Det er en god sirkel!"

I løpet av nesten ti års samarbeid har Arkema og Coface bygget opp et solid partnerskap."Nærhet og partnerskapsstrategi er grunnlaget for vårt forhold til Cofaces team. Vi opplever teamene som lydhøre, fleksible og klare til å finne løsninger basert på våre forventninger og de utfordringene vi står overfor.Til tross for at kontaktpersoner har endres gjennom tiden, har forholdet vårt aldri mistet momentum.Dette viser at samarbeidet ikke er avhengig av enkeltpersoner, men at det er basert på en felles kultur mellom to selskaper", kommenterer Nathalie Vinchent.

Et langsiktig forhold er også et middel til å skape verdier som begge organisasjoner kan dra nytte av. Arkemas fornyede tillit til Coface har bidratt til å optimalisere CGS-programmet. "Kunden vår har høy teknisk kompetanse og har god kunnskap om kredittforsikring. De forventer- med rette- et høyt servicenivå fra Coface.Arkema er en pioner på mange områder, for eksempel når det gjelder innovative API-løsninger.Vi utfordrer hverandre, og sammen lykkes vi med å utvikle Arkemas portefølje slik at vi kan oppnå enda bedre resultater.Selskapet er svært dynamisk og i stadig vekst, noe som krever god internasjonal overvåking og koordinering for å møte kundens forventninger. Det er svært givende å se at forholdet utvikler seg positivt", sier Julie Machon, Account Manager i CGS.

"I tillegg til at Coface er konkurransedyktig, er servicenivået en viktig faktor. Vi jobber hele tiden med å videreutvikle avtalen vår. Samarbeidet med Coface gjør det mulig for oss å være mer handlekraftige når vi mottar et varsel om en av våre eksponeringer, slik at vi bedre kan forebygge risikoen for manglende betaling på lang sikt. Det er en god sirkel som kontinuerlig forbedrer kvaliteten på porteføljen vår over tid. Dette er bakgrunnen for at vi ønsker å skrive enda flere sider i vår felles historie", avslutter Nathalie Vinchent.