Når den internasjonale konferansen om kunstig intelligens avsluttes i Frankrike, skaper den utbredte bruken av generativ kunstig intelligens i næringslivet utallige debatter (og en god del fantasier). Den raske utviklingen på dette området er ikke lenger begrenset til teknologi- og serviceledere, men påvirker alle selskaper og den globale handelen. Fra prosesser til produkter - hvilke muligheter og risikoer er forbundet med å ta i bruk kunstig intelligens i produksjonssektoren og i kredittforvaltningen?
Vekst, produktivitet, konkurranseevne: makro-mikro, samme kamp!
Problemstillingene rundt bruken av kunstig intelligens variere mye, både fra et bedriftsperspektiv og på nasjonalt nivå. Likevel er det tre hovedspørsmål som gjelder både på makro- og mikroøkonomisk nivå: vekst, produktivitet og konkurranseevne. Etter en fase med undring og eksperimentering er den «generative AI-boblen» nå på vei over i en fase med bruk av teknologien i stor skala og integrert i levedyktige økonomiske modeller.
Blant de nye utfordringene som dukker opp, er at jaget etter konkurransekraft vil skape ubalanse mellom nasjoner og selskaper. Og et avgjørende skifte: Selv om aktørene kan gjøre feil, vil de ikke alle komme seg like raskt etter en feil på dette området.
De som mestrer kunstig intelligens, vil dra nytte av produktivitetsgevinster og en strategisk fordel. Utfordringen er imidlertid å balansere forholdet mellom makt og ansvar: KI er en brekkstang for vekst og en kilde til produktivitet, men også en kilde til etisk, sosial, miljømessig og geopolitisk risiko. Det er også avgjørende at beslutningstakerne er vant til å forholde seg til AI. Spesielt siden kunstig intelligens fortsatt er en prosess i utvikling, noe vi nylig så med DeepSeek, som snudde opp ned på oppfatninger som ble betraktet som sannheter.
Aurélien Duthoit, økonom i IKT-sektoren, Coface.
Spiller alle selskaper i samme liga?
Selv om kunstig intelligens er en teknologisk revolusjon som påvirker alle selskaper på alle nivåer, skjer innføringen av kunstig intelligens i en kontekst av suverenitet, investeringspolitikk og markedsandeler som domineres av amerikanske og kinesiske selskaper. Amerikanske selskaper som Google, Microsoft, Amazon, Meta, Oracle og Apple leder an, med mer enn 160 milliarder dollar investert i 2024, hovedsakelig i byggingen av datasentre for å trene opp AI-modellene sine. I tillegg kommer nesten 500 milliarder dollar som Donald Trump har annonsert som en del av Stargate-prosjektet. Noen kinesiske selskaper som Baidu, Tencent og Alibaba, som til sammen har investert 15 milliarder dollar, gjør det bra. I Europa er det derimot vanskelig å identifisere ett eneste selskap som har gjort investeringer i denne størrelsesordenen.
Tempoet i innføringen av AI er svært ulikt fra sektor til sektor, men også innad i samme sektor. Det avhenger av regulatoriske faktorer, graden av datamodenhet og tilgjengelige ressurser. Teknologiorienterte sektorer drar nytte av et gunstig regelverk, store mengder strukturerte data og betydelige IT-ressurser. Men det er også fordelaktig for visse sektorer, som handel og industri, som allerede er svært opptatt av å digitalisere virksomheten sin. I så måte er AI på ingen måte et tema som er begrenset til teknologiselskaper!
Carine Pichon, administrerende direktør i Coface Frankrike, Vest-Europa og Afrika.
KI integrert i kundeløsninger og kommersiell risikostyring
Selv om AI-temaet ikke er nytt, har det fått nytt fokus med utviklingen av generativ AI og bruksmåter som er mer tilgjengelige for et bredere publikum. I bedriftene kan man også observere en horisontal utvikling: AI ble først testet på noen få funksjoner (IT, risiko), men har gradvis spredt seg til andre områder (HR, finans) med en kraftig vekst i bruken.
I denne sammenhengen er spørsmålet om bruksområder det som opptar beslutningstakerne mest: Hvordan kan AI integreres, tas i bruk og tilpasses bedriftens aktiviteter? Hvilke konkrete fordeler kan det gi kundene? Hvordan kan kunstig intelligens forbedre vurderingen av kommersiell risiko?
To globale ledere deler sine erfaringer og innovative strategier på dette området:
- Schneider Electric, verdensledende innen industriell teknologi, som har tatt i bruk kunstig intelligens til fordel for sine kunder. ... og til fordel for kredittrisikostyringen!
- Sonepar, verdensledende innen distribusjon av elektrisk utstyr til profesjonelle, som bruker kunstig intelligens til å tilby en helhetlig opplevelse og et skreddersydd verdiforslag til sine kunder.
Utforsk alle utfordringene, risikoene og mulighetene påKunstig intelligens, et virkelig industrielt vendepunkt?sammen med våre eksperter ved å se reprisen av Coface Country Risk Conference 2025.