Betalingsanalyse for Polen 2024: Kortere betalingsforsinkelser i en økonomi i bedring

Den siste analysen av betalingsatferd i Polen viser en reduksjon i gjennomsnittlig betalingsforsinkelse til 46,2 dager. Dette skyldes i all hovedsak en bedring av den økonomiske situasjonen, som følge av oppgang i husholdningenes forbruk. Selv om enkelte sektorer, som transport og tekstiler, fortsatt har problemer, er utsiktene for 2025 positive, og den økonomiske veksten forventes å styrke seg ytterligere.

Lengre kredittider, spesielt i transportsektoren

Korte kredittider er fremdeles det mest vanlige i polsk næringsliv. 40 % av selskapene i analysen har gjennomsnittlige kredittid på mindre enn 30 dager. Til tross for dette har de gjennomsnittlige kredittidene økt fra 42,4 dager i 2023 til 46,2 dager i 2024.

Sektorer som transport tilbyr de lengste kredittidene, med en gjennomsnittlig kredittid på 62 dager (20 dager mer enn i 2023). Til sammenlignet har energisektoren de korteste fristene med en gjennomsnittlig kredittid på 28 dager.

De fleste polske selskaper forventer at kredittidene vil forbli uendret de neste seks månedene, uavhengig av selskapets størrelse.

Betalingsforsinkelser - en tidligere utbredt praksis, er nå på retur

Betalingsforsinkelser er vanlig praksis i Polen. 60,1 % av bedriftene i analysen sa at de hadde opplevd betalingsforsinkelser fra sine motparter i løpet av de siste seks månedene. Dette tallet har økt kraftig sammenlignet med 2023, da 49,3 % av bedriftene sa at de hadde opplevd sen betaling.

I gjennomsnitt har betalingsforsinkelsene gått ned med 2,5 dager sammenlignet med 2023, til 46,2 dager i 2024. Utviklingen har vært stabil siden 2021, da betalingsforsinkelsene fortsatt lå på 48 dager.

Det er store forskjeller mellom sektorene. Transport har de lengste forsinkelsene, med et gjennomsnitt på 61,6 dager, en økning på nesten 18 dager sammenlignet med 2023. Andre sektorer, som tekstil- og klesbransjen (58,2 dager), opplever også betydelige forsinkelser. De lange forsinkelsene fortsetter å påvirke den finansielle stabiliteten til selskapene. Særlig gjelder dette de selskapene som er mest eksponert mot utenlandske markeder, slik som polske transportører på vei til Vest-Europa.

På bakgrunn av dette er det fortsatt en utfordring for polske selskaper å håndtere de ubetalte fordringene, og de baserer seg i stor grad på interne ressurser i dette arbeidet.

Til tross for sterk konkurranse forventer nesten halvparten av bedriftene at virksomheten vil gå bedre i 2025

De polske økonomiske utsiktene for 2025 er lovende, med en BNP-vekst som Coface anslår til 3,5 %. Oppgangen i aktiviteten understøttes hovedsakelig av husholdningenes forbruk og investeringer i anleggsmidler.

Nesten 45 % av bedriftene føler imidlertid at sterk konkurranse begrenser ekspansjonen, og at høye driftskostnader, som stigende lønninger, fortsetter å presse fortjenestemarginene. Selv om fallende inflasjon kan redusere lønnspresset, vil stigende minstelønninger og konkurranse fortsatt begrense marginveksten.

Til tross for disse strukturelle utfordringene bør den økonomiske oppgangen føre til mer stabile betalingsfrister og en fortsatt reduksjon i utestående fordringer, slik at bedriftene kan fortsette å vokse.

Last ned vår betalingsanalyse for Polen nå.

 

Last ned vår betalingsanalyse for polen nå. 

1 En analyse av 336 polske selskaper gjennomført i oktober 2024.

Forfattere og eksperter

Gå mer i dybden med en fullstendig landrisikovurdering

Poland

 

A4 A4